11/07/2009

Spartips..kan behövas!

Har redan kommit på en del spartips själv och hittat en del på nätet. Men vad kan man egentligen mer göra? Det som känns svårt är att hitta de stipendier som går att söka...

Detta tänker jag göra för att spara lite extraslantar till en ny Afrikaresa:
- Jag ska sätta in de pengar som är kvar sen förra månden när den nya lönen kommer, på ett separat resesparkonto!
- Spara pengar genom att äta billigt och nyttigt. Plocka bär, använd frukt från trädgården m.m.
- Sälj saker på loppis och tradera.
- (Bli testpanel - gratis tester som ska utvärderas.)
- Göra storkok, soppor och grytor som kan frysas in så har man mat till många dagar.
- Dryga ut maten med kokta/stekta morötter och annat som är jättegott!
- Handla förbrukningsvaror utomlands, eller i lågprisbutiker.
- Sköta tandhygienen ordentligt, så jag slipper onödiga utgifter hos tandläkaren.
- Använda alla smink och lotionrester som står längst in i skåpen innan jag köper nytt.
- Baka mitt eget bröd, mytcket billigare och godare!
- Säga upp onödiga abonnemang.
- Dra ner på godis och läskköp.
- Städa gardroben, då ser jag att jag inte behöver mer kläder! Och sälj det jag inte använder, och spara en del och ta med till Tanzania.
- Gå och cykla till jobbet istället för att köra bil.
- (Vinna pengar, köpa en låt någon gång och hoppas på lite tur!)
- Göra en del julklappar själv.
- Söka stipendier.
- Köpa flygbiljetter så tidigt som möjligt.
- Strunta i mellandagsrean m.m. Jag behöver itne mer saker!!!
- Kanske skriva någon bok, novell och hoppas på att den blir utgiven...!? Försöka sälja lite tavlor/foton.
- Fortsätta läsa tidningen på nätet.

Har ni fler tips, låt mig gärna få ta del av dem!!
Kwa Heri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar